آی پی شما
مروری بر نقش رایانش ابری در توسعه دولت الکترونیکی
موفقیت و رشد روزافزون اینترنت زندگی ما را در همه ابعاد، از جمله تعامل، یادگیری و کسب و کار تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها خدمات‌شان را از طریق اینترنت ارائه می‌کنند. به طور سنتی، دسترسی به خدمات دولتی مشکل‌تر است چون نیازمند طی کردن روندهای رسمی و تشریفاتی متعددی است. از این رو، دولت‌ها در سراسر دنیا به ارائه خدمات خود از طریق شبکه اینترنت روی آورده‌اند. این رویکرد به عنوان دولت‌ الکترونیکی شناخته می‌شود. دولت ‌الکترونیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت تبادل اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان و سازمان‌های تجاری به کار می‌گیرد. با دولت ‌الکترونیکی، دولت‌ها می‌توانند با شهروندان خود ارتباطی آسان‌تر و سریع‌تر برقرار کنند. استقرار دولت ‌الکترونیکی باید از حیث هزینه مقرون به صرفه بوده و ضمن قابل‌ اعتماد بودن، نگهداری آن نیز آسان‌تر باشد. متاسفانه فناوری‌های کنونی جهت برآورده کردن نیازهای دولت ‌الکترونیکی کافی نیستند.

رایانش ابری راه جدیدی برای پذیرش و ارائه خدمت روی اینترنت است. این فناوری بستری را برای به‌کارگیری کارآمد سیستم‌های دولت ‌الکترونیکی فراهم می‌کند. این رویکرد منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. از آنجا که رایانش ابری سخت‌افزار، نرم‌افزار و قدرت پردازشی در شبکه را به عنوان یک خدمت عرضه می‌کند از لحاظ فناوری راه‌حل‌های بهتری را ارائه می‌دهد. دولت ‌الکترونیکی مبتنی بر ابر مزایای گوناگونی را برای دولت ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌ها، ذخیره‌سازی توزیع‌شده داده‌ها، دسترسی‌پذیری منابع با هزینه کم، مدیریت امنیت، گسترش‌پذیری، مسوولیت‌پذیری و تغییرپذیری اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، کاربران علاقه‌مند هستند تا با منابع محاسباتی نیز همچون امکانات عمومی آب، برق و گاز برخورد شود. به موجب این امر کاربران از خدمات ارائه‌شده در زمینه محاسبات، بدون نیاز به نگهداری ابزارهایی که این خدمات را فراهم آورده‌اند یا دانش در مورد چگونگی ارائه این خدمات استفاده می‌کنند. محاسبات ابری نمونه‌ای از فناوری است که به این نیاز کاربران جواب می‌دهد.

ابرها به صدا آمدند

رایانش ابری یک فناوری جدید نیست، بلکه یک روش جدید برای به‌کارگیری منابع محاسباتی و یک مدل برای ارائه خدمت از طریق شبکه است. در واقع رایانش ابری توانایی بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع آی‌تی و افزایش توان محاسباتی را فراهم می‌کند، به طوری که توان پردازشی به ابزاری با قابلیت دسترسی همیشگی و مقیاس‌پذیر تبدیل می‌شود.

بر اساس تعریف موسسه بین‌المللی تحقیقات فناورانه، رایانش ابری مدلی است که امکان دسترسی آسان و فراگیر شبکه به منابع مشترک و قابل پیکربندی نظیر شبکه، سرویس‌دهنده‌ها، مکان‌های ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و خدمات را برای فعال کردن شبکه‌ای فراگیر، در دسترس و مبتنی بر تقاضا از طریق دسترسی به شبکه، فراهم می‌آورد. رایانش ابری نوعی مدل رایانشی است که قابلیت‌های مقیاس‌پذیری و ارتجاعی خدمات فناوری اطلاعات را به عنوان خدمت به مشتری و از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. ابر به عنوان سیستم موازی و توزیع‌شده شامل مجموعه‌ای از کامپیوترهای به هم متصل‌شده است که قابلیت مجازی‌سازی به صورت پویا در آن فراهم شده است و یک یا چند منبع محاسباتی به صورت یکپارچه بر اساس توافقنامه سطح سرویس که بین کاربران و ارائه‌دهنده ابر تنظیم شده است، عرضه می‌شود. رایانش ابری، ایده ارائه کاربردهای شخصی (مانند ایمیل، ارائه و پردازش متن) و بهره‌وری‌های تجاری (همچون حسابداری، خودکارسازی سامانه فروش و سرویس‌دهی به مشتریان) از سرویس‌دهنده‌های متمرکز است. رایانش ابری شامل انواع مختلفی از خدمات است و می‌تواند روی چند لایه ارائه شود. لایه‌های رایانش ابری به شرح زیر است:

نرم‌افزار به عنوان خدمت

یکی از لایه‌های رایانش ابری SaaS است که در آن کاربران به سادگی از یک مرورگر برای دسترسی به نرم‌افزاری که دیگران آن را توسعه داده‌اند، استفاده می‌کنند. در سطح SaaS کاربران قابلیت کنترل یا دسترسی به زیرساخت را ندارند. ویژگی مهم این لایه این است که به راحتی آخرین نسخه برنامه، همیشه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و مشتریان نیازی به نگهداری و به‌روزرسانی نرم‌افزار ندارند. به علاوه چون تمامی محاسبات سنگین در زیرساخت‌های ارائه‌کننده خدمت انجام می‌شود، از این رو هزینه سخت‌افزار برای مشتری به شدت کاهش می‌یابد. بهترین مثال‌های شناخته‌شده برای محصولات ارائه نرم‌افزار به صورت خدمت، Salesforce.com و برنامه‌های کاربردی گوگل نظیر GMail، Google Docs و صفحات گسترده هستند.

سکو به عنوان خدمت

یکی دیگر از لایه‌ها PaaS است. در این لایه کاربر از یک محیط هاستینگ، برای برنامه‌های کاربردی خود استفاده می‌کند. کاربر در این محیط می‌تواند برنامه‌های اجراکرده خود را کنترل کند و همچنین ممکن است بعضی از کنترل‌ها را نیز روی هاستینگ داشته باشد؛ اما در این مدل کاربر هیچ کنترلی بر سیستم‌عامل، سخت‌افزار یا زیرساخت ندارد. عموما زیرساخت چارچوبی برای استقرار اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آید؛ خدمات PaaS نظیر Google Apps Engine می‌توانند یک مبنای قدرتمند برای استقرار برنامه کاربردی فراهم کنند اما به هر حال ارائه‌دهنده خدمت هستند.

زیرساخت به عنوان خدمت

یکی دیگر از لایه‌های رایانش ابری IaaS است. در این لایه کاربر می‌تواند از یکسری منابع محاسباتی بنیادی از قبیل قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی، اجزای شبکه یا میان‌افزارها استفاده کند. همچنین کاربر می‌تواند سیستم‌عامل و منابع سخت‌افزاری و ذخیره‌سازی را کنترل یا حتی برنامه‌های کاربردی و اجزای شبکه را مستقر کند اما نمی‌تواند به زیرساخت رایانش ابری نفوذی داشته باشد. از مثال‌های تجاری IaaS می‌توان Joynet را نام برد که محصول اصلی آن سرویس‌دهنده‌های مجازی‌شده است و یک زیرساخت با دسترس‌پذیری بالا بر حسب تقاضا فراهم می‌کند؛ آن چیزی که هدف تحقیقات این حوزه است. برآیند کل مفاهیم موجود در رایانش ابری تحت عنوان ITaaS شناخته می‌شود که هر گونه منبع آی‌تی از قبیل نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه به صورت خدمت در دسترس خواهد بود.

 

37

دولت‌ الکترونیکی‌ روی ابرها

سیستم‌های دولت ‌الکترونیکی مبتنی بر ابر می‌توانند کاربردهای مختلف دولت‌ الکترونیکی را در قالب خدمات مختلف به شکل توزیع‌شده و در داخل چارچوب استانداردهای دولتی و فارغ از هرگونه محدودیت زمانی و مکانی، به مشتریان ارائه کنند. واحدهای سازنده رایانش ابری، در معماری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ابزارهای شبکه که باعث گسترش نوآورانه زیرساخت و مجازی‌سازی می‌شوند، شکل پیدا می‌کنند. معماری ابر اجازه تخصیص و بازپس‌گیری سریع منابع را بر اساس نیاز مشتریان می‌دهد. از مزایای دیگر این زیرساخت گسترش‌پذیری، قابلیت اعتماد، کاهش هزینه‌ها در اثر کارآمدی عملیاتی، توسعه سریع کسب و کارهای جدید و نیز کاهش زمان اجرا و زمان پاسخ است.

سه بعد پیاده‌سازی فناوری اطلاعات در بخش دولتی عبارتند از تسهیل فرآیندهای آی‌تی در مراکز داده دولتی، خودکارسازی جریان‌های کاری دولتی و اجرای پروژه‌های دولت‌ الکترونیکی. این سه حیطه نیازمند منابع وسیع محاسباتی، شبکه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هستند. علاوه بر خدماتی که در مورد ارتباط دولت با مشتریانش ذکر شد، دسته‌های متعدد دیگری از خدمات عبارتند از:

  • خدمات اشتراکی
  • خدمات اطلاعاتی
  • خدمات تعاملی
  • خدمات تراکنشی
  • خدمات یکپارچه‌شده

هنگام ارائه مشخصات رسمی از زیرساخت ابری باید مساله قابلیت اعتماد و زمان فعالیت در نظر گرفته و از ارائه‌کننده خواسته شود زیرساخت‌های محاسباتی لازم را برای افزونگی و تحمل خطا پیکربندی کند. در بخش قبلی سه لایه در رایانش ابری معرفی شد که در اینجا چگونگی کاربرد این سه لایه در توسعه خدمات دولت ‌الکترونیکی شرح داده می‌شود.

۱ زیرساخت به عنوان یک خدمت (IaaS) کاربردهای دولت ‌الکترونیکی نیازمند مقادیر بسیار انبوهی از داده‌هاست. رایانش ابری در این روش منابع نامحدود پردازشگر، ذخیره‌سازی و پهنای باند لازم را برای دولت ‌الکترونیکی فراهم می‌کند. بنابراین طراح برنامه‌های کاربردی فقط باید بر ویژگی‌ها و قابلیت استفاده از برنامه‌ها تمرکز کند.

۲ سکو به عنوان یک خدمت (PaaS) رایانش ابری بسترهای استانداردی را برای برنامه‌نویسان خدمات دولت ‌الکترونیکی مهیا می‌سازد. بعضی از این بسترها عبارتند از: ارائه سیستم‌عامل، خدمات صف‌بندی، خدمات پایگاه داده‌ها، خدمات میان‌افزارها و خدمات جریان کار.

۳ نرم‌افزار به عنوان یک خدمت (SaaS) ادارات دولتی ممکن است تمایلی به خرید برنامه‌های کاربردی گران‌قیمت جهت ارتقای خدمات الکترونیکی دولت نداشته باشند. زمانی که یکپارچگی نرم‌افزارها و استفاده از آخرین نسخه نرم‌افزارها یکی از معضلات دولت محسوب می‌شود، دولت می‌تواند برنامه‌های کاربردی موجود در ابر را درخواست کند. بسیاری از این برنامه‌های کاربردی می‌توانند به عنوان یک خدمت استاندارد ارائه شوند. بعضی از آنها عبارتند از:

  • سیستم حل و فصل شکایات
  • سیستم مدیریت کارمندان
  • سیستم استخدام
  • پلیس الکترونیکی، دادگاه الکترونیکی
  • نگهداری شهرداری‌ها
  • پرداخت صورتحساب خدمات

ابرها به هم گره می‌خورند

اما استفاده از رایانش ابری نیز مزیت‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد که به فراخور آن دولت‌ها به سمت استفاده و بهره‌گیری از آن گام برمی‌دارند یا آن را کنار می‌گذارند، از جمله مزایای آن:

  • گسترش‌پذیری داده‌ها: برنامه‌های کاربردی دولت‌ الکترونیکی با مقادیر داده انبوه در طول سالیان متمادی مواجه هستند. بنابراین پایگاه داده‌ها باید گسترش‌پذیر باشد. پایگاه‌های داده رابطه‌ای در پایین‌ترین سطح، جامعیت داده‌ها را تضمین می‌کنند، در حالی ‌که پایگاه‌های داده در ابر می‌توانند در هر سطحی گسترش‌پذیر باشند و برای برنامه‌های کاربردی دولت ‌الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند.
  • ممیزی و ثبت رویدادها: خدمات دولت ‌الکترونیکی باید نظارت‌شده باشد و هر تغییر در محتویات اطلاعات ردگیری شود. با مجاب کردن ارائه‌کنندگان خدمات کاربردی جهت ایجاد مسوولیت‌پذیری، فساد اداری در سازمان‌های دولتی قابل کنترل است. ممیزی امنیت و ممیزی فرآیندها باید به طور دوره‌ای انجام گیرد تا امنیت سیستم تضمین شود. رایانش ابری به تحلیل حجم عظیم داده‌ها کمک می‌کند تا تخلفات تشخیص داده شوند.
  • انتشار و توزیع نسخه‌های جدید و مهاجرت از نسخه‌های موجود: به طور معمول برنامه‌های کاربردی دولت‌ الکترونیکی در ادارات استان‌های مختلف و شهرداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین زمان، تلاش و بودجه بیشتری برای انتشار نرم‌افزارها طلب می‌کنند. معماری ابر خصوصیاتی عالی به منظور ایجاد یک نمونه از برنامه کاربردی برای راه‌اندازی یک اداره یا شهرداری جدید دارد. رایانش ابری می‌تواند زمان لازم برای به‌کارگیری نسخه‌های جدید برنامه‌های کاربردی را کاهش دهد.
  • ترمیم خرابی‌ها: بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، جنگ‌ها و سوانح داخلی می‌توانند برنامه‌های کاربردی دولت ‌الکترونیکی را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهند که نه‌تنها داده‌هایشان را از دست بدهند، بلکه خدمات نیز از دسترس خارج شوند. ابر رایانشی ابزارها و فناوری‌هایی را ارائه می‌دهد که ترمیم خرابی‌ها را ساده می‌کند. ابر به افزایش تعداد منابع به طور پویا کمک می‌کند تا کیفیت خدمات حتی در زمان‌هایی که میزان بار بسیار بالاست، بدون تغییر حفظ شود.
  • کارایی و گسترش‌پذیری سیستم: معماری و فناوری مورد استفاده برای پیاده‌سازی دولت ‌الکترونیکی باید گسترش‌پذیر، و در میان کانال‌های تحویل مشترک باشد. ارضای نیازهای رو به رشد کاربران ضروری است. با معماری ابری گسترش‌پذیری به طور ذاتی در داخل ساخته شده است. معمولا برنامه‌های کاربردی دولت‌ الکترونیکی می‌توانند به طور عمودی و از طریق اتصال به یک ماشین قوی‌تر که حافظه، فضای ذخیره‌سازی، پردازشگر و… بیشتری را ارائه دهد، گسترش داده شوند. یک راه‌حل ساده‌تر خوشه‌سازی برنامه‌های کاربردی و گسترش افقی با افزودن منابع است.
  • مدیریت خط‌مشی‌ها: برای مواجهه با شهروندان باید از خط‌مشی‌های دولتی پیروی و در برنامه‌های کاربردی دولت ‌الکترونیکی از آنها استفاده شود. در کنار زیرساخت‌ها و مراکز داده، خط‌مشی‌ها نیز باید در عملیات روزمره اعمال شوند. معماری ابری تا حد زیادی به پیاده‌سازی خط‌مشی‌ها در مرکز داده کمک می‌کند. خط‌مشی‌های مربوط به امنیت، به‌کارگیری برنامه‌ها و… می‌توانند رسمی‌سازی و در مراکز داده اعمال شوند. با استفاده از ابر، برنامه‌های کاربردی دولت ‌الکترونیکی می‌توانند خط‌مشی‌ها را با ارائه امنیت و سازگارپذیری به خوبی مدیریت کنند.
  • یکپارچه‌سازی سیستم‌ها: برنامه‌های کاربردی و همچنین خدماتی که در یک سازمان ارائه می‌شوند باید به ابر منتقل و با برنامه‌های کاربردی که قبلا در ابر وجود داشته‌اند، یکپارچه‌سازی شوند. فناوری اطلاعات به ایجاد ارتباط بین داده‌ها در برنامه‌های کاربردی و انتقال پیام‌ها بین سیستم‌های مختلف کمک می‌کند تا خدمات سریع تری به کاربران نهایی ارائه شود. از آنجا که رایانش ابری بر اصول معماری سرویس‌گرایی ساخته می‌شود، راه‌حل‌های خوبی را جهت یکپارچه‌سازی برنامه‌های کاربردی گوناگون ارائه می‌دهد.
  • مهاجرت به فناوری‌های نوین: مهاجرت در فناوری همیشه بزرگ‌ترین چالش است. حرکت به سمت نسخه‌های متفاوت از نرم‌افزارها، به‌کارگیری برنامه‌های کاربردی با آخرین نسخه‌ها و وصله‌های امنیتی از عوامل کلیدی نگهداری یک مرکز داده در دولت ‌الکترونیکی است. معماری ابر به طور کارآمدی این نیازها را از طریق وجود همزمان نسخه‌ها و ویرایش‌های جدید نرم‌افزارها در یک زمان واحد برآورده می‌کند. هنگامی که برنامه‌های کاربردی جدید مورد آزمایش قرار گرفتند می‌توانند به راحتی در سطح عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند.
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه عملیاتی: هزینه سرمایه‌گذاری یعنی سازمان نیازی به ساخت و فراهم کردن زیرساخت ندارد و به اندازه مصرف، هزینه پرداخت می‌شود. از نظر عملیاتی به دلیل اینکه فراهم‌کنندگان ابر محاسبات را انجام می‌دهند، سازمان‌ها می‌توانند بودجه عملیاتی و نگهداری را ذخیره کنند.
  • افزایش چابکی: در رایانش ابری هدف، رسیدن به نیازمندی‌های کسب و کار با سرعت بالاست. در ابر خصوصی با استفاده از مجازی‌سازی می‌توان زمان تامین را کاهش داد.
  • مدیریت فناوری اطلاعات از راه دور: استقرار رایانش ابری در دولت این امکان را به وجود می‌آورد که زیرساخت از جای دیگری مدیریت شود.
    از چالش‌های دولت‌ الکترونیکی می‌توان به چالش‌های فنی، اقتصادی، امنیتی و… اشاره کرد که عبارتند از:
  • امنیت در ابر: امنیت ترکیبی از محرمانگی، صحت و دسترس‌پذیری است و یکی از مهم‌ترین موانع در رایانش ابری به شمار می‌رود. امنیت در رایانش ابری به ارائه ساز و کارهایی برای نظارت بر سرویس‌دهنده‌های ابر، ارائه محرمانگی برای داده‌های حساس، جلوگیری از دسترسی غیرقانونی کارمندان ارائه‌کننده ابر، جلوگیری از سرقت اطلاعات و حملات فیشینگ و تقلب و… تقسیم می‌شود.
  • وابستگی به شبکه: دسترسی به خدمات رایانش ابری، به اتصال شبکه و به عبارت دیگر اینترنت بستگی دارد، هر چند رایانش ابری از نظر قدرت پردازش بی‌نظیر عمل کند، وقتی انتقال داده به میزان بالا نیاز باشد، رایانش ابری بهترین مدل به شمار نخواهد آمد.
  • تعاملات بین ابرها: یکی از چالش‌هایی که شرکت سیسکو در محیط ابر پیش‌بینی کرده است، قابلیت همکاری بین ابرهاست. در سناریوی ابر کلاسیک، سازمان‌ها نیازمند حصول اطمینان از خروج یا مهاجرت بین چندین ابر هستند. این سناریو نیاز به همکاری بین ابرها را می‌طلبد، این اطمینان برای کاربران باید ایجاد شود که وقتی از یک مرکز داده به مرکز داده دیگری انتقال می‌یابند، داده‌های آنها به طور کامل و صحیح منتقل می‌شوند.
  • هزینه‌های اقتصادی: هزینه نصب اولیه، پیاده‌سازی و نگهداری زیرساخت‌های مجازی‌سازی جهت همیشه در دسترس بودن و کارایی بالا از جمله چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت‌ الکترونیکی در استفاده از رایانش ابری است.

ابرهای مختلف در راهند

رایانش ابری راه‌حل آینده دولت ‌الکترونیکی است. به گفته پوخارل و همکارانش دولت ‌الکترونیکی سنتی از طراحی تا پیاده‌سازی با موانع مختلفی مواجه است. رایانش ابری با برخورداری از بعضی ویژگی‌های اساسی مانند گسترش‌پذیری، ریسک پایین، قابلیت اعتماد، دسترس‌پذیری و هزینه پایین نقش برجسته‌ای را در سیستم‌های دولت‌ الکترونیکی بازی می‌کند. هزینه‌های اقتصادی یکی از چالش‌های اولیه در سیستم‌های دولت ‌الکترونیکی است. رایانش ابری این مشکل را حل می‌کند. سیستم‌های دولت ‌الکترونیکی نیازمند موجودیت‌هایی همچون نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمت، مدیریت شبکه، کسب و کار، خط‌مشی، امنیت و… هستند تا به بقای خود ادامه داده و به خوبی وظایف‌شان را انجام دهند. متاسفانه رویکردها و فناوری‌های کنونی برای اداره همه این موجودیت‌ها کافی نیست.

رایانش ابری به دلیل اینکه با همه این موجودیت‌ها به شکل یک خدمت رفتار می‌کند، می‌تواند در توسعه دولت‌ الکترونیکی مفید واقع شود. بدین شکل رایانش ابری می‌تواند همه چالش‌های ذکرشده در بخش قبل را مدیریت و به موفقیت دولت‌ الکترونیکی کمک کند. در ادامه به معرفی چند مدل کاربردی از رایانش ابری در توسعه دولت ‌الکترونیکی می‌پردازیم.

موخرجی و همکارانش یک چارچوب لازم برای دولت ‌الکترونیکی بر اساس رایانش ابری پیشنهاد دادند که در آینده می‌تواند مورد استفاده واقع شود. چارچوب دولت ‌الکترونیکی پیشنهادی از سه لایه تشکیل شده است که عبارتند از: پایگاه دانش، موتور استنباط و واسط کاربری. پایگاه دانش شامل یکسری از حقایق و قواعد درباره یک مساله خاص است که سیستم می‌تواند از آن مهارت کسب کند. موتور استنباط می‌تواند حقایق و قواعد را پویش کند و به سوالات داده‌شده به آن از سوی کاربر پاسخ دهد. از طریق واسط کاربری، یک کاربر از طریق زبان قابل فهم به وسیله انسان با سیستم ارتباط برقرار می‌کند. ابر از یک شبکه از ماشین‌های مفید و یک لایه نرم‌افزاری به نام Hadoop تشکیل شده که مسوول توزیع برنامه‌های کاربردی در میان ماشین‌ها و تشخیص و بازیابی خرابی‌هاست. Hadoop نقش مهمی در ارائه دید جدیدی از دولت ‌الکترونیکی هوشمند به شکل خدمت وب ایفا می‌کند.

شارما و رانا تحلیلی از رایانش ابری ارائه و کاربرد آن را در دولت ‌الکترونیکی بررسی کردند. رایانش ابری شکلی جدید از رایانش است که می‌تواند بسیاری از مسائل همچون هزینه، عدم دسترسی به زیرساخت‌ها، نیروی کار آموزش‌ندیده و برنامه‌های نرم‌افزاری سمت کاربر نهایی را حل کند. این فناوری می‌تواند منجر به کاهش هزینه چشمگیر در مدل‌های بدون زیرساخت برای دولت‌ الکترونیکی شود.

یه و همکارانش یک سیستم دولت ‌الکترونیکی که می‌تواند از رایانش ابری برای تغییر کارکرد دولت ‌الکترونیکی به سمت خدمت استفاده کند، عرضه کردند. به این شکل ارتقای صنعتی و حرکت به سمت فناوری‌های سبز ممکن می‌شود. دولت از بسترهای الکترونیکی فعلی به محیط‌های رایانش ابری حرکت می‌کند و ارزش‌هایی چون منفعت برای خدمت‌رسانی به عموم، ترویج همکاری با سازمان‌ها، ترویج ساخت‌وساز عمومی، افزایش نرخ استفاده از منابع، بهبود کارایی اجرایی، کاهش بودجه و استحکام را ایجاد می‌کند. کاهش میزان سرمایه‌گذاری اولیه، ترویج انتقال و گذار صنعتی، تدارک مطالعات علمی، ارزش‌هایی هستند که به وسیله سیستم‌های دولت ‌الکترونیکی مبتنی بر رایانش ابری برای جامعه ایجاد می‌شود.

زیسیس و لکاس یک چارچوب سطح بالا را با استفاده از رایانش ابری و فناوری‌های رمزنگاری متناسب پیشنهاد دادند که با استفاده از آن رای‌گیری الکترونیکی با امنیت لازم انجام می‌شود. سیستم ارائه‌شده به وسیله آنها مفاهیم دموکراسی الکترونیکی، شهروند الکترونیکی و مشارکت الکترونیکی را به خوبی در خود جای می‌دهد. این سیستم دارای ویژگی‌های زیر است:

  • تمرکز امنیت که یک شکل ثابت و یکنواخت را برای مدیریت ریسک ایجاد می‌کند.
  • به‌کارگیری یک بنیان امنیتی مشترک در سراسر موسسات دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی مشتریان
  • به‌کارگیری زیرساخت ابر خصوصی متعلق به دولت که میز کار را به عنوان SaaS ارائه می‌کند و نیز انبوهی از دیگر ابزارها شامل ایمیل، ابزارهای امنیتی و…
  • احراز هویت کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها با استفاده از رمزنگاری مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی (PKI).

هوای ابری صاف می‌شود

رایانش ابری مدلی برای ارائه خدمات متنوع به شکل خدمت از طریق بستر اینترنت است. دولت ‌الکترونیکی به همراه رایانش ابری می‌تواند مدیریت یکپارچه‌سازی را با حل مساله به طور خودکار انجام دهد، امنیت را به طور انتها به انتها مدیریت کند و بر اساس میزان واقعی استفاده از داده‌ها به بودجه کمک کند. در یک سطح سراسری، معماری مبتنی بر ابر می‌تواند به دولت در کاهش تلاش‌های مضاعف و افزایش موثر از منابع کمک شایانی کند. در این مقاله ضمن تشریح خصوصیات رایانش ابری و دلایل استفاده از آن در توسعه دولت‌ الکترونیکی با معرفی الگوهای مختلف کاربرد رایانش ابری در دولت‌الکترونیکی، مزایای ایجادشده به وسیله راه‌حل‌های مبتنی بر ابر در این عرصه را برشمردیم. دولت ‌الکترونیکی در سال‌های آینده در سراسر دنیا فراگیر خواهد شد. رایانش ابری دولت‌ها را قادر می‌سازد امکانات خود را به سرعت گسترش دهند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و برنامه‌ها و خدمات خود را ایجاد کنند و توسعه دهند. رایانش ابری به عنوان یک رویکرد در مقابل مراکز داده سنتی قرار دارد اما چالش‌هایی نیز در زمینه قابلیت همکاری و تعامل بین ابرها، قابلیت جابه‌جایی ماشین‌های مجازی و امنیت وجود دارد؛ بنابراین استانداردهایی برای پوشش دادن چنین چالش‌هایی نیاز است

نویسنده :  اسماعیل عابدی    |    فایل PDF :      |    1393/3/25